Du skal have adgang for at kunne se en andens post
Du
kan få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post
ved at anmode om det.
Det
skal du, der skal have adgang, gøre:
-
Log ind på Digital Post med dit
MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og
skriveadgang’.
- Klik på ’Anmod om adgang’ for at
oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
- Skriv fornavn, efternavn og cpr-nummer på personen, du skal anmode
om adgang hos.
- Vælg, hvornår adgangen skal udløbe.
- Vælg "Send".
Det skal den, der skal give
adgang, gøre:
- Log ind på Digital Post og godkend anmodningen.
Det skal du, der skal have
adgang, gøre:
- Du
får besked i Digital Post, når adgangen er oprettet.
- Under
"Læse- og skriveadgang" kan du se status på din anmodning.
Få hjælp i borgerservice
Hvis
den, du skal hjælpe, ikke har adgang til Digital Post, kan I få hjælp til at
oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang hos borgerservice.
Du
vælger selv i hvilken kommune.
Har
den, der skal give dig adgang, ikke mulighed for at tage med i borgerservice,
kan du selv tage af sted.
Det
kræver, at den, du skal hjælpe, har givet fuldmagt til at adgangen oprettes.
Gælder adgangen også til e-Boks og Mit.dk?
Når
du opretter en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på
borger.dk, så giver den også adgang til post fra det offentlige i e-Boks og på
mit.dk.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private
virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og
mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.