Spilafhængighed

Du kan få hjælp, når dit spil på nettet er blevet for meget - til afhængighed eller ludomani

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Du kan få vejledning, hvis du er blevet afhængig af spil.

Spillemyndigheden står bag den uvildige hjælpelinje, StopSpillet, som er for alle, der har brug for råd og vejledning om ansvarligt spil og spilafhængighed. 

Når du kontakter StopSpillet er samtalen fortrolig mellem dig og rådgiveren. Spillemyndigheden videregiver ikke oplysninger fra samtalen til andre myndigheder.

Hos StopSpillet kan du få:

  • professionel og uvildig rådgivning om ansvarligt spil
  • afklaring af problematisk spilleadfærd
  • vejledning om behandlingsmuligheder

StopSpillet har en hjemmeside, en chat og en telefonisk hjælpelinje. Det er Spillemyndigheden som står bag StopSpillet, og du kan ringe på tlf. 70 22 28 25. 

Hvis dit onlinespil er gået fra underholdning til afhængighed, kan du selv sætte en stopper for din deltagelse.

  • Du kan frivilligt lade dig registrere i Spillemyndighedens Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere, ROFUS.
  • Din registrering i ROFUS er fortrolig og bliver ikke videregivet.
  • Behandlingen af personoplysninger sker efter reglerne i persondataloven.
  • Når du er blevet registreret for udelukkelse i en periode, kan du senere forlænge din udelukkelsesperiode.
  • Du bliver udelukket fra al onlinespil fra spiludbydere med en dansk spiltilladelse samt fysiske kasinoer beliggende i Danmark.

Når du registrerer dig i ROFUS, bliver du samtidig tilmeldt ordningen ”Nej tak til spilreklamer”. Dermed bliver du fritager for at modtage direkte markedsføring fra spiludbyderne

Du kan vælge udelukkelse i forskellige perioder.

Midlertidig udelukkelse

  • 24 timer
  • 1 måned
  • 3 måneder
  • 6 måneder

Midlertidige udelukkelser udløber automatisk.

Endelig udelukkelse

Vælger du endelig udelukkelse varer den minimum 1 år og 7 dage.

Udelukkelsen udløber ikke automatisk.

Personlig

En registrering i ROFUS er personlig, og du kan derfor kun registrere dig selv

Bindende

En registrering i ROFUS er bindende, og det er ikke muligt at fortryde, nedsætte eller annullere din registrering.

Midlertidig udelukkelse

Hvis du har en midlertidig udelukkelse, vil din registrering automatisk blive ophævet, når den valgte periode udløber. Du kan se din dato ved at logge ind på www.rofus.nu med MitID. 

Endelig udelukkelse

Hvis du har en endelig udelukkelse, kan du tidligst et år efter, at du er blevet registreret i ROFUS, anmode Spillemyndigheden om at få slettet din registrering.

  1. Send anmodning: Dette gør du ved at logge ind på www.rofus.nu med MitID og vælge ”Send anmodning”.
  2. Bekræft anmodning: Anmodningen om sletning skal du bekræfte efter minimum 7 dage og maksimum 30 dage. Dette gør du ved igen at logge ind på  www.rofus.nu med MitID og vælge ”Bekræft anmodning”. 

Hvis du ikke har MitID, eller hvis du behøver hjælp til at tilmelde dig, kan du bruge kommunens borgerservice. Husk at bestille tid.

Du kan også ringe med dine spørgsmål på tlf. 72 38 60 20.

På Spillemyndighedens hjemmeside kan du finde en blanket, som du kan printe, udfylde og sende.

Spillemyndigheden behandler din registrering senest 3 dage efter modtagelsen af din blanket og sender en kvittering til dig på den adresse, du har oplyst på blanketten eller digitalt. Du kan læse Digital Post fra det offentlige på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks og mit.dk.

Ofte er en pårørende den første til at reagere på en forandret opførsel og tage initiativ til at hjælpe personen med sine  spilproblemer. 

Du kan læse om tegnene på spilafhængighed, og hvordan og hvor du kan få hjælp til at tale med din ven eller dit familiemedlem.

Ring eller chat med StopSpillet og få information om de nærmeste muligheder for gratis behandling.

Personlig tilmelding

En registrering i ROFUS er personlig. Du kan derfor ikke registrere andre i Registret Over Frivilligt Udelukkede Spillere - kun dig selv

Kontakt