Kontakt politiet

Du kan både ringe og skrive til politiet, anmelde eller ansøge digitalt eller møde op på en politistation

Læs mere og selvbetjeningsløsninger

Hvis du har været udsat for noget kriminelt, bør du anmelde det til politiet.

Mange former for kriminalitet, som fx tyveri, hærværk, digitale sexkrænkelser, hacking og økonomisk svindel, kan du anmelde via politiets hjemmeside:

Forbrydelser som vold, voldtægt, røveri og anden personfarlig kriminalitet bør du anmelde telefonisk eller ved fysisk fremmøde på en politistation.

114 er servicenummeret til politiet i hele landet. Du kan ringe 114, hvis din henvendelse ikke er akut, fx i forbindelse med:

  • Anmeldelser af forbrydelser, der ikke har akut behov for politiets udrykning
  • Du har brug for vejledning, fx om sagens gang, parkering, færdsel eller andet
  • Du vil videregive oplysninger eller tip til politiet
  • Du har en generel forespørgsel til politiet.

Opkald til 114 bliver besvaret af politiets servicecentre. Politiet har 12 servicecentre i Danmark, og du vil så vidt muligt blive viderestillet til servicecentret i den politikreds, du befinder dig i. Hvis ventetiden er længere end forventet, bliver du viderestillet til det første ledige servicecenter i landet.

Hvis du vil ringe til dansk politis servicenummer fra udlandet, skal du ringe +45 114.

Alle opkald til 114 bliver optaget.

112 er nummeret til alarmcentralen. Du skal ringe 112, hvis du har akut behov for ambulance, brandvæsen, miljøberedskab eller politi, fx i forbindelse med:

  • Ulykker, alvorlige forbrydelser eller opstået brand
  • Situationer med fare for liv, ejendom eller miljø
  • Livstruende sygdom og tilskadekomst.

Opkald til 112 bliver besvaret af en alarmoperatør, som stiller dig videre til den myndighed, der kan hjælpe dig.

Alle opkald til 112 bliver optaget.

Alarmopkald til 112 gælder i alle EU-lande.

Dvs. at ringer du 112 i Portugal, svarer den portugisiske alarmcentral, i Østrig den østrigske alarmcentral osv.

Hvis du har kendskab til noget, politiet bør kende til, kan du sende et tip via politiets hjemmeside.

Politiet behandler alle indsendte tip, men du får ikke nødvendigvis et svar. Vær opmærksom på, at et tip er ikke en anmeldelse, og du kan ikke forvente, at dit tip bliver efterforsket.

Du kan også afgive tip ved at ringe, sende en mail eller møde op på en politistation.

Rigsfællesskabet består af i alt 15 politikredse. Danmark er delt op i 12 geografiske politikredse, mens Færøernes Politi og Grønlands Politi hver udgør en politikreds. Den 15. politikreds er National enhed for Særlig Kriminalitet, som er en landsdækkende efterforskningsenhed.

Det er din bopæl, der afgør, hvilken politikreds du hører til, men du skal altid anmelde en forbrydelse til den politikreds, hvori forbrydelsen er begået. Hvis du anmelder digitalt eller ringer 112 eller 114, sørger vi for, at din sag kommer til den rette politikreds.

Hvis du vil sende politiet en e-mail med følsomme og/eller fortrolige oplysninger, fx et cpr-nummer, kan du sende den som sikker e-mail.

Du kan klage over politiet eller anmelde strafbare forhold begået af politiet til Politiklagemyndigheden.

Det kan være, hvis du mener, at politiet har:

  • talt uhøfligt eller optrådt ukorrekt
  • været for hårdhændet under en anholdelse
  • har misbrugt sin myndighed.

Du kan både klage på egne vegne og på andres vegne – også hvis du har været tilskuer til en episode.

Du kan også klage over politiets dispositioner. 

Du kan læse mere på henholdsvis Politiklagemyndighedens hjemmeside og politiets hjemmeside, hvor du også finder vejledning og klageformular.