Sådan hjælper du en anden i forskellige situationer

Sådan hjælper du med: sygehusjournaler, plejebolig, TastSelv på skat.dk, boligstøtte, pension, Digital Post, bank og forsikring 

Vælg en eller flere

Sundhed - journaler og prøvesvar

Du kan hjælpe en anden i forbindelse med et sygdomsforløb på flere måder.

Du kan fx:

  • få adgang til en andens sundhedsdata med en fuldmagt
  • være bisidder, når en anden skal mødes med fx læge
  • være partsrepræsentant for en anden til møder med fx læge. 

Skal du hjælpe en anden i forbindelse med et sygdomsforløb, kan det være relevant at få flere forskellige fuldmagter til sundhed.dk.

Du kan fx få fuldmagter til at:

  • Se aftaler på sygehus
  • Læse journal
  • Se prøvesvar

Andre fuldmagter, der kan være relevante:

  • Fælles Medicinkort
  • Vaccinationsregisteret
  • Kommunens social- og sundhedsportal
  • Selvbetjening til at skifte læge
  • Selvbetjeningen Mit Sygefravær, hvor du bl.a. kan søge om sygedagpenge

Sådan opretter du fuldmagten, hvis den du skal hjælpe har MitID

I selvbetjeningen Digital Fuldmagt kan du anmode om at få fuldmagt til at se en anden persons oplysninger på sundhed.dk, så længe vedkommende er mindst 15 år gammel. 

Bemærk: Digital Fuldmagt kan af juridiske årsager ikke lade sig gøre for unge mellem 15-17 år, som er under delvist værgemål grundet funktionsnedsættelse. I disse tilfælde skal du søge aktindsigt.  

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Log på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, og vælg ”Anmod om fuldmagt” og den eller de fuldmagter, du skal bruge. Husk udløbsdato.
  2. Send anmodningen om fuldmagt afsted.

Det skal den, du skal hjælpe (fuldmagtsgiver), gøre:

  1. Åbne Digital Post på borger.dk, e-Boks eller mit.dk. Her får fuldmagtsgiver besked om, at du har bedt om at få en eller flere fuldmagter.
  2. Underskrive anmodningen om fuldmagt med sit MitID.

Det skal du gøre:

  1. Du kan nu handle på vegne af den anden og gøre det, du har fået fuldmagt til. Har du fx fået fuldmagt til en selvbetjening på sundhed.dk, skal du logge på med dit eget MitID.

Få fuldmagt fra den, du skal hjælpe

Hvis den, du skal hjælpe er ved sin fornufts fulde brug, selv har MitID og kan begå sig digitalt, kan vedkommende selv logge ind og give dig en eller flere fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.

Sådan opretter du fuldmagten, hvis den du skal hjælpe ikke har MitID

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Log på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID, og vælg den eller de fuldmagter, du skal bruge. Husk udløbsdato for fuldmagterne.
  2. Vælg, at anmodningen om fuldmagt sendes med brevpost. Så kan den, du skal hjælpe, underskrive på papir.
  3. Send anmodningen om fuldmagt afsted.

Det skal den, du skal hjælpe (fuldmagtsgiver), gøre:

  1. Fuldmagtsgiver skal underskrive anmodningen om fuldmagt, der kommer med posten.
  2. Fuldmagten skal sendes til borgerservice. Du vælger selv i hvilken kommune. Det kan gøres på flere måder. I kan sende fuldmagten med posten, aflevere den på borgerservice eller sende den i Digital Post.
  3. Det er vigtigt, at hele brevet sendes til borgerservice. Det er ikke kun er den side, hvor underskriften er, men alle sider i brevet.

Det skal du (fuldmagtshaver) gøre:

  1. Du får besked i Digital Post, når fuldmagten er oprettet og klar til at blive brugt.
  2. Du kan nu handle på vegne af den anden og gøre det, du har fået fuldmagt til. Har du fået fuldmagt til en selvbetjening, skal du logge på med dit eget MitID. Her kan du skifte, så du handler på vegne af en anden.

Sådan sendes anmodningsbrevet til borgerservice i Digital Post

  1. Tag billeder af brevet eller scan det ind.
  2. Log på Digital Post og vælg ”Skriv ny post”.
  3. Vælg din kommune under ”Vælg myndighed”.
  4. Skriv Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn i emnefeltet.
  5. Vedhæft alle sider af det underskrevne anmodningsbrev.

Du kan hjælpe en anden ved at være med til møder med sundhedspersoner, fx lægen, på 2 måder: som bisidder eller som partsrepræsentant. 

1. Bisidder

Du kan hjælpe en anden ved at deltage som bisidder ved møder med sundhedspersoner, fx med lægen. Som bisidder er du med til møder sammen med den, du skal hjælpe. Her kan du give støtte og tryghed, og hjælpe med at huske, hvad der bliver sagt og aftalt.

2. Partsrepræsentant

Hvis den du skal hjælpe, ikke selv kan være med til et møde med en sundhedsperson, kan du deltage i stedet for som partsrepræsentant. Du varetager den du skal hjælpes interesser i patientforløbet. Der skal laves en skriftlig fuldmagt, så aftalen om partsrepræsentation kan deles med sundhedspersonen. Fuldmagten kan i nogle tilfælde laves som digital fuldmagt.

Hvis den du skal hjælpe har brug for en tolk

Som patient har man ret til tolkebistand, når man er til samtale og behandling hos praktiserende læge, hos en speciallæge eller på sygehuset. I visse tilfælde kan der være en egenbetaling.

Hvis du kontakter en praktiserende læge på vegne af en anden, så fortæl som det første, at du ringer på vegne af en anden person. Det er vigtigt, at du har personens cpr-nummer klar og kan oplyse om personens helbredstilstand.

Er den, du hjælper, i kontakt med fx en privat klinik eller et privathospital som en del af deres behandlingsforløb, skal du undersøge, hvor klinikken eller privathospitalet sender beskeder og sørge for at få læseadgang dertil.

Det kan være til fx: 

Hjælp fra kommunen - plejebolig, hjælpemidler, visitation

Du kan få brug for at blive informeret og inddraget, hvis en af dine nærmeste er kommet i en situation med behov for hjælp. Det er ikke en ret, du automatisk kan få, hvis personen er over 18 år. Det kræver, at du får et samtykke fra personen.

  • Madservice: Det er kommunen, som har en madserviceordning for borgere, der midlertidigt eller langvarigt ikke selv kan lave mad pga. fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Undersøg dine muligheder for at hjælpe med tilmelding m.m.
  • Hjemmehjælp: Det er kommunen, som yder hjemmehjælp.
  • Hjælpemidler: Både sygehuset og kommunen udlåner hjælpemidler, og de skal afleveres tilbage efter endt brug.
  • Plejebolig: Du kan kontakte kommunen om godkendelse til ældrebolig, plejebolig, plejehjem og aflastningsbolig. Det kaldes visitering og kan både gælde for ophold af længere og af midlertidig varighed.

Bisidder og partsrepræsentation

Du kan hjælpe en anden som bisidder eller partsrepræsentant i sager med kommunen. 

  • En bisidder er en støtteperson, der fx lytter med under et møde med en sagsbehandler. Den, der har brug for hjælp, skal give samtykke til, at du må sidde med på mødet. 
  • En partsrepræsentant varetager interesser og kan handle på en anden persons vegne. Fx kan partsrepræsentanten holde møder og tage beslutninger, uden at den anden person er tilstede.

Den, der skal have hjælp, skal give fuldmagt til partsrepræsentation, og fuldmagten skal være afgrænset i omfang. Undersøg med kommunen, hvordan du får en fuldmagt, hvis du skal hjælpe en anden. 

Hvis du ikke kan få et samtykke

Du må godt kontakte kommunen, hvis du er bekymret for et familiemedlem, samlever eller ven. Du må også gerne bede om en samtale med kommunen, hvor du kan uddybe din bekymring.

Nogle kommuner har en særlig pårørendevejleder.

Skat.dk - årsopgørelse og forskudsopgørelse 

Du kan få fuldmagt til at se og rette oplysninger i TastSelv. Du kan fx hjælpe med at rette forskudsopgørelsen eller betale restskat.

Du kan få adgang til TastSelv på 2 måder.

Den, du hjælper, logger på TastSelv og giver dig adgang

Det skal den, du hjælper, gøre:

  1. Logge på TastSelv og vælge 'Profil'.
  2. Vælge 'Giv adgang til rådgivere eller andre'.
  3. Skrive dit (dig, der skal hjælpe) cpr-nummer.
  4. Vælge, hvad du skal have adgang til og hvor længe.
  5. Vælge 'Godkend'.

Du kan nu logge på TastSelv med dit eget MitID og se de oplysninger, du har fået adgang til. Når du logger på, skal du vælge 'Log på med autorisation'.

I udfylder en fuldmagt og sender til Skattestyrelsen

I kan også udfylde en fuldmagt på en blanket og sende den til Skattestyrelsen.

Det skal du gøre:

  1. Åbn blanket '02.052 Fuldmagt til autorisation af partsrepræsentant til TastSelv' eller print den ud.
  2. Udfyld blanketten sammen med den, du skal hjælpe. I skal vælge, hvilke oplysninger, du skal have adgang til.
  3. I skal begge skrive under.
  4. Tag et billede (fx med mobiltelefon) af blanketten eller scan den ind og send den digitalt i TastSelv. Du kan også sende den som fysisk post til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens adresse er:

Skattestyrelsen
Nykøbingvej 75
Bygning 45
4990 Sakskøbing.

Når fuldmagten er oprettet, kan du logge på TastSelv med dit eget MitID og se de oplysninger, du har fået adgang til. Når du logger på, skal du vælge 'Log på med autorisation'.

Du kan få fuldmagt til at have kontakt med Skattestyrelsen på vegne af en anden. Du får også beskeder fra Skattestyrelsen.

Det skal du gøre:

  1. Åbn blanket '02.043 Generalfuldmagt' eller print den ud.
  2. Udfyld blanketten sammen med den, du skal hjælpe. I skal vælge, hvilke oplysninger, du skal have adgang til.
  3. I skal begge skrive under.
  4. Tag et billede af blanketten (fx med en mobiltelefon), eller scan den ind og send den digitalt i TastSelv. Du kan også sende den som fysisk post til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens adresse er:

Skattestyrelsen
Nykøbingvej 75
Bygning 45
4990 Sakskøbing.

Du kan ringe til Skattestyrelsen

Når fuldmagten er oprettet, kan du kontakte Skattestyrelsen på vegne af den, du hjælper.

Boligstøtte - Udbetaling Danmark

Du kan få en fuldmagt til at hjælpe en anden med at søge boligstøtte, hvis du er over 18 år. 

Du skal bruge en fuldmagt, hvis du skal hjælpe en anden med at:

  • søge boligstøtte
  • give besked om ændringer eller svare på spørgsmål fra Udbetaling Danmark
  • stoppe boligstøtten
  • drøfte boligstøtte med Udbetaling Danmark
  • overtage det fulde ansvar for boligstøtten for en anden.

Du kan læse mere om, hvornår du skal bruge en fuldmagt til boligstøtte- og hvilken type fuldmagt du skal bruge på siden 'Hjælp en anden med boligstøtte'. 

Du kan ringe på vegne af en anden til Udbetaling Danmark om boligstøtte på 2 måder:

  • Ved at oprette en sagsfuldmagt til telefonisk kontakt. Sagsfuldmagten kan være begrænset, hvor den, der får boligstøtte, fortsat har ansvaret. Eller sagsfuldmagten kan være ubegrænset, hvor du som hjælperen overtager hele ansvaret for boligstøtten. Du får sagsfuldmagten ved at bruge selvbetjeningen Giv eller send fuldmagt til Boligstøtte med MitID. 
  • Ved at oprette en mundtlig fuldmagt til telefonisk kontakt. Du får fuldmagten ved at ringe til Udbetaling Danmark.

Pension - Udbetaling Danmark

Hvis du skal hjælpe en pårørende, samlever eller ven, der får pension mv., skal du først have fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom I bor sammen, og du blot skal snakke med Udbetaling Danmark om sagen. Du skal være fyldt 18 år for at få en fuldmagt.

Med en fuldmagt får du ret til at handle på personens vegne, fx at drøfte sagen, søge pension eller helt overtage ansvaret for personens sag.

Du kan få fuldmagt på 3 måder:

  • Digitalt: hvis personen har MitID, og I forventer at få brug for fuldmagten fremover eller i en periode.
  • Skriftligt: hvis personen ikke har MitID, og I forventer at få brug for fuldmagten fremover eller i en periode.
  • Mundligt: hvis den person, du skal hjælpe, kun har brug for, at du kan ringe til Udbetaling Danmark for at drøfte sagen. 

Digital Post: læse- og skriveadgang

Du kan få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post ved at anmode om det. I kan også få hjælp til at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang hos borgerservice. Du vælger selv i hvilken kommune.

Få adgang af den, du skal hjælpe

Du kan få læseadgang eller en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post ved at anmode om det.

Det skal du, der skal have adgang, gøre:

  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
  3. Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
  4. Skriv fornavn, efternavn og cpr-nummer på personen, du skal anmode om adgang hos.
  5. Vælg, hvornår adgangen skal udløbe.
  6. Vælg "Send".

Det skal den, der skal give adgang, gøre:

  1. Log ind på Digital Post og godkend anmodningen.

Det skal du, der skal have adgang, gøre:

  1. Du får besked i Digital Post, når adgangen er oprettet.
  2. Under "Læse- og skriveadgang" kan du se status på din anmodning.

Få hjælp i borgerservice

Hvis den, du skal hjælpe, ikke har adgang til Digital Post, kan I få hjælp til at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang hos borgerservice. Du vælger selv i hvilken kommune. Husk at bestille tid.

Har den, der skal give dig adgang, ikke mulighed for at tage med i borgerservice, kan du selv tage af sted. Det kræver, at den, du skal hjælpe, har givet fuldmagt til at adgangen oprettes.

Vær opmærksom på, at en adgang til en andens Digital Post ikke giver adgang til at læse post fra private virksomheder, som fx bank og forsikringsselskab i e-Boks eller mit.dk. Læs mere om, hvordan du får adgang til e-Boks og mit.dk under afsnittet ’Adgang til privat post: e-Boks og mit.dk’ 

En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt

Det betyder, at myndigheden, du skriver til på vegne af en anden, kan bede om dokumentation for, at du må handle på vegne af den anden person – afhængig af, hvad sagen drejer sig om. Hvis du vil have mere information om, hvordan du får en fuldmagt, kan du besøge fuldmagtsguiden.

Når du opretter en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk, så giver den også adgang til at læse beskeder fra offentlige myndigheder i e-Boks og på mit.dk. 

Post fra private virksomheder

Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder, som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.

Bank, privat pension og forsikring

Det kan være relevant at få fuldmagt til gøremål, der har med private virksomheder at gøre. Du kan fx få fuldmagt til at hjælpe en anden med:

  • Bank
  • Forsikringer
  • Private pensioner

Du skal tage kontakt til banken, forsikrings- eller pensionsselskabet for at få hjælp til, hvordan de bruger fuldmagter. Du kan ikke bruge fuldmagter til det offentlige.