Der er
dog visse typer af sager, der ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Det
gælder:
- Straffesager (OFL § 19)
- Lovgivningssager (OFL § 20)
- Sager om ansættelse eller forfremmelse (OFL § 21, stk. 1)
- Konkrete personalesager (OFL § 21, stk. 2-5)
- Kalendersager (§ 22)
Der er
også dokumenter, der ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Det gælder
bl.a. interne dokumenter (OFL § 23, stk. 1), ministerbetjeningsdokumenter (OFL §
24), oplysninger der er udvekslet med folketingsmedlemmer (OFL § 27, nr. 2), statsrådsprotokoller
(OFL § 27, nr. 3) og brevveksling om retssager (OFL § 27, nr. 4).
I nogle
tilfælde skal myndighederne dog trække visse faktiske oplysninger og
oplysninger om eksterne og interne faglige vurderinger ud af et dokument og
give aktindsigt i disse oplysninger, selv om dokumentet er undtaget fra
aktindsigt (såkaldt ekstraheringspligtige oplysninger).
Det gælder dog ikke, hvis det vil indebære et
uforholdsmæssigt ressourceforbrug, hvis
de pågældende oplysninger fremgår af andre dokumenter, som udleveres i
forbindelse med aktindsigt, eller hvis
oplysningerne allerede er offentligt tilgængelige (OFL §§ 28-29).
Retten
til aktindsigten er også begrænset af de offentligt ansattes tavshedspligt
vedrørende enkeltpersoners private forhold (OFL § 30, nr. 1) eller visse
oplysninger om erhvervsmæssige forhold (OFL § 30, nr. 2). Derudover kan retten
til aktindsigt begrænses af hensyn til:
- Statens sikkerhed og rigets forsvar (OFL § 31)
- Udenrigspolitiske interesser mv. (OFL § 32)
- Forebyggelse, efterforskning, sigtede, vidner mv. (OFL § 33, nr. 1)
- Kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed (OFL § 33, nr. 2)
- Det offentliges økonomiske interesser (OFL § 33, nr. 3)
- Forskeres og kunstneres originale idéer (OFL § 33, nr. 4)
- Private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse er påkrævet efter forholdets særlige karakter (OFL § 33, nr. 5)
- Tavshedspligt (OFL § 35)