Hvornår kan du klage over din flyrejse?
Se svar på spørgsmål vedrørende hvilke rettigheder der er i forbindelse med aflysninger grundet COVID-19 på Flypassager.dk
De europæiske flypassagerrettigheder fastslår, at du kan have krav på kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis du har oplevet, at dit fly blev forsinket, aflyst, at du blev afvist ved boarding eller nedgraderet.
Før du gør krav på kompensation og/eller refusion, skal du sikre dig, at din rejse er omfattet af rettighederne. Din rejse er omfattet, hvis:
- du rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
- du ankom til EU med et EU-flyselskab
Hvad er dine rettigheder for kompensation og refusion?
Kompensation
Hvis du er blevet nægtet boarding, dit fly blev aflyst eller forsinket, kan du være berettiget økonomisk kompensation. Retten til kompensation i tilfælde af forsinkelse er betinget af, at du ankom til din endelige destination mindst 3 timer senere end planlagt. Kompensationens størrelse afhænger af rejsens længde.
Refusion af flybillet
Hvis dit fly blev aflyst, eller du blev boardingafvist, kan du kræve din flybillet refunderet. Det gælder dog ikke, hvis du blev tilbudt en omlægning af din rejse, som du accepterede. Du kan også være berettiget til refusion af din flybillet, hvis dit fly blev mere end 5 timer forsinket, og du valgte ikke at gennemføre rejsen.
Ret til omlægning og refusion af ny flybillet
Flyselskabet har pligt til at tilbyde dig valget mellem en omlægning af rejsen eller refundering af din flybillet ved flyaflysning eller boardingafvisning. Har du selv omlagt rejsen i forbindelse med aflysningen eller boardingafvisningen, og den nye billetpris er højere end den oprindelige, kan du have ret til prisforskellen mellem den oprindelige flybillet og den nye flybillet. Du har ikke ret til en omlægning, hvis dit fly blev forsinket eller du blev nedgraderet.
Refusion af øvrige udgifter
Du kan være berettiget til refusion af øvrige udgifter, hvis du har oplevet en forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning. Det gælder øvrige udgifter som:
- overnatning inden dit nye afgangstidspunkt eller på en mellemlanding
- transportudgifter mellem lufthavn og overnatningssted
- udgifter for mad og drikke (omfatter ikke alkohol)
- udgifter til telefon, e-mail eller fax i forbindelse med aflysning, forsinkelse eller boardingafvisning
Øvrige udgifter som mistet ferieophold, herunder hotelophold eller lignende på destinationen, mistet eller ødelagt bagage er ikke omfattet af passagerrettighedsforordningen. Trafikstyrelsen behandler derfor ikke krav herom.
Hvem skal du klage til?
Du skal altid starte med at klage til det flyselskab, som du har eller skulle have fløjet med. Hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets svar, eller hvis du ikke har fået svar på din klage inden for 6 uger, kan du få din sag behandlet af den myndighed, som din rejse hører under. Det afhænger af dit afrejse- og ankomststed, hvilken myndighed du skal indsende din klage hos.
Er din flyrejse startet i Danmark, vil det være Trafikstyrelsen du skal klage til.
Hvor lang tid tager det?
Sagsbehandlingen af din klage hos Trafikstyrelsen vil resultere i en afgørelse, der bliver sendt til dig og flyselskabet. Styrelsens sagsbehandlingstid er i udgangspunktet 3 til 6 måneder. Der er dog i øjeblikket en stor mængde sager, hvilket giver en forlænget sagsbehandlingstid. Styrelsens afgørelse er endelig og kan ikke påklages til andre myndigheder.
Får du medhold i klagen, skal flyselskabet inden 4 uger udbetale kompensation og/eller refusion. Har flyselskabet ikke udbetalt pengene ½ efter 4 uger, kan du give Trafikstyrelsen besked. Herefter vil styrelsen rykke for betaling, og hvis du fortsat ikke modtager pengene, vil styrelsen anmode anklagemyndigheden om at rejse tiltale mod flyselskabet.
Er parterne uenige i Trafikstyrelsens afgørelse, kan de indbringe sagen for domstolen.