Hvis du vil være anonym i din anmeldelse af snyd med ydelser fra Udbetaling Danmark, skal du undgå at give oplysninger, der kan identificere dig som anmelder. Udbetaling Danmark har pligt til at give den anmeldte alle oplysninger om anmeldelsen.
Du kan anmelde snyd med ydelser fra Udbetaling Danmark digitalt, i et brev eller i telefonen.
Hvis du anmelder digitalt eller pr. brev og vil være anonym
- Vælg den anonyme anmeldelse eller send et anonymt brev.
- Undgå at oplyse, hvordan du kender den, du anmelder, fx med beskrivelser som ’min nabo’.
- Undgå at give kontaktoplysninger eller andre personlige oplysninger.
Hvis du anmelder telefonisk og vil være anonym
- Slå ’Skjult nummer’ til på din telefon, før du ringer.
- Undgå at indtaste dit CPR-nr., når du ringer op til Udbetaling Danmark.
- Undgå at opgive dit navn, dine kontaktoplysninger eller andre personlige oplysninger.
- Undgå at fortælle, hvordan du kender den, du anmelder, fx med beskrivelser som ’min nabo’.
Du får ikke svar på anmeldelsen
Som anmelder får du ikke svar på anmeldelsen, uanset om du er anonym eller ikke. Det skyldes, at du ikke er part i sagen og derfor ikke har ret til at kende Udbetaling Danmarks vurdering af oplysningerne i anmeldelsen.