Hvis Udbetaling Danmark får en anmeldelse eller får oplysninger om dig, som måske kan påvirke dine ydelser, får du et brev om, at du er blevet anmeldt. I brevet vil Udbetaling Danmark vedlægge anmeldelsen og fortælle dig, hvilke yderligere oplysninger de har brug for fra dig.
Derefter går Udbetaling Danmark i gang med at undersøge, om dine forhold har ændret sig, og om du stadig opfylder betingelserne for at få ydelser fra Udbetaling Danmark. Det gør de ved at sammenholde de oplysninger, du har givet, med oplysninger i de registre, de har adgang til.
Du får et brev, når Udbetaling Danmark har gennemført kontrollen, og hvis der ikke er sammenhæng mellem de oplysninger, som du har givet, og dem, Udbetaling Danmark kan se. Her får du mulighed for at give supplerende oplysninger, bl.a. dine synspunkter på forskellene. Hvis du opfylder alle krav til fortsat at få dine ydelser, skriver Udbetaling Danmark, at de ikke undersøger sagen mere.
Du får brevet, senest 10 dage efter at Udbetaling Danmark har modtaget anmeldelsen. Du har nemlig ret til at vide, at Udbetaling Danmark har modtaget oplysninger om dig. Du har også krav på at få alle de oplysninger, som Udbetaling Danmark har fået, og som de har om den person, der har anmeldt dig. Du er ikke mistænkt for noget ulovligt, fordi Udbetaling Danmark har modtaget en anmeldelse om dig, og du mister ikke automatisk retten til at få ydelser udbetalt.
Forløbet ved en anmeldelse
Her kan du se forløbet, fra Udbetaling Danmark modtager en anmeldelse, til de træffer en afgørelse.
Forløb |
Hvad sker der? |
Udbetaling Danmark modtager en anmeldelse |
Når Udbetaling Danmark modtager en anmeldelse, har de pligt til at behandle den.
Du vil fortsat modtage din ydelse, mens anmeldelsen bliver behandlet. |
Du modtager et brev fra Udbetaling Danmark |
Du modtager et brev fra Udbetaling Danmark, senest 10 dage efter de har modtaget anmeldelsen. Du vil enten få besked om, at de afviser eller går videre med anmeldelsen. |
Du kan forklare din situation |
Hvis Udbetaling Danmark går videre med anmeldelsen, vil de undersøge din situation, og du får mulighed for at sende yderligere oplysninger. |
Udbetaling Danmark undersøger og indsamler oplysninger om din situation |
Når Udbetaling Danmark indsamler oplysninger, beder de dig altid om at forklare din situation. Derudover kigger Udbetaling Danmark i de registre, som de i forvejen har adgang til, og de kan også bede kommunen om supplerende oplysninger. |
Du bliver hørt, inden Udbetaling Danmark træffer en afgørelse |
Du bliver partshørt, inden afgørelsen bliver truffet. Det vil sige, at du får mulighed for at kommentere, rette eller supplere de oplysninger, som afgørelsen er baseret på. |
Du modtager et brev med en afgørelse |
Når Udbetaling Danmark har behandlet anmeldelsen, modtager du et brev med afgørelsen. |