Til dig, der skal betale penge tilbage
Her kan du digitalt give en anden person fuldmagt til at handle på dine vegne i kontakten med Udbetaling Danmark, fx at drøfte din sag om tilbagebetaling eller indgå aftaler om tilbagebetaling på dine vegne.
Her kan du digitalt give en anden person fuldmagt til at handle på dine vegne i kontakten med Udbetaling Danmark, fx at drøfte din sag om tilbagebetaling eller indgå aftaler om tilbagebetaling på dine vegne.
Hvis den, der vil give fuldmagt, ikke har MitID, kan I lave en skriftlig fuldmagt.
Blanketten kan udfyldes på skærmen eller i hånden og skal underskrives af den, der giver fuldmagten.
Har du en funktionsnedsættelse, kan du have svært ved at udfylde blanketten 'Fuldmagt til Opkrævning'. Du kan bruge selvbetjeningen 'Send papirfuldmagt digitalt' i stedet.
Det går hurtigst, hvis I sender fuldmagten digitalt. Som pårørende, der har fået en fuldmagt, kan du sende den underskrevne fuldmagt til Udbetaling Danmark ved at bruge dit eget MitID. Hvis du bruger mobilen, kan du tage et billede af fuldmagten og vedhæfte det.
I kan også sende fuldmagten med posten til Udbetaling Danmark, Kongens Vænge 8, 3400 Hillerød. Vær opmærksom på, at det kan tage op til en uge, før Udbetaling Danmark har modtaget fuldmagten med posten.
Skal du hjælpe en, der skal betale penge tilbage, kan personen give dig fuldmagt over telefonen, så du kan drøfte sagen med Udbetaling Danmark. Det gælder også, hvis I bor langt fra hinanden.
Hvis I er sammen, når du ringer, kan den, du skal hjælpe, give dig fuldmagt i starten af samtalen.
Har I ikke mulighed for at være sammen under telefonsamtalen, kan den, du skal hjælpe, først selv ringe til Udbetaling Danmark og give dig fuldmagt. Derefter kan du ringe og drøfte sagen.
Hvis du allerede har en fuldmagt til det område, som tilbagebetalingen vedrører, fx boligstøtte eller pension, dækker fuldmagten også dialogen med Opkrævning om tilbagebetalingen.
Men du skal specifikt have fuldmagt til, at du må indgå en aftale om tilbagebetaling på personens vegne. Personen kan give fuldmagten i telefonen, eller I kan lave en ny skriftlig eller digital fuldmagt, der dækker tilbagebetalingen.
Hvis en anden skal hjælpe dig med din tilbagebetaling, skal du først give denne person fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom I bor sammen, og den anden blot skal snakke med Udbetaling Danmark om sagen. Du kan fx give fuldmagt til en, du bor sammen med, et familiemedlem eller en ven.
Med en fuldmagt giver du personen lov til at handle på dine vegne, fx at drøfte din sag om tilbagebetaling eller indgå aftaler om tilbagebetaling.
Du behøver ikke give fuldmagt, hvis du beder din advokat, revisor, fagforening, Ældresagen eller Københavns Retshjælp kontakte Udbetaling Danmark på dine vegne.
Hvis du skal hjælpe en pårørende, samlever eller ven, der skal betale penge tilbage, skal du først have fuldmagt til kontakten med Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom I bor sammen, og du blot skal snakke med Udbetaling Danmark om sagen.
Med en fuldmagt får du ret til at handle på personens vegne, fx at drøfte sagen om tilbagebetaling eller indgå aftaler om tilbagebetaling.
Hvis du fremover skal kunne kommunikere med Udbetaling Danmark om hele personens sag, fx pension eller boligstøtte, kan I lave en fuldmagt til dette område og vælge, at den også skal dække en eventuel fremtidig tilbagebetaling.
Når du giver fuldmagten, bestemmer du samtidig, hvad fuldmagten skal omfatte. Fuldmagten kan være begrænset eller ubegrænset. I begge tilfælde kan du præcisere, hvad fuldmagten skal dække.
Med en begrænset fuldmagt giver du personen lov til at hjælpe dig i kontakten med Udbetaling Danmark, men du har fortsat selv ansvaret for din sag og modtager fortsat alle breve. Du kan fx give personen begrænset fuldmagt til at drøfte din sag med Udbetaling Danmark eller få aktindsigt i din sag. Du kan give en begrænset fuldmagt mundtligt, digitalt eller skriftligt.
Med en ubegrænset fuldmagt overtager personen ansvaret for din sag og handler på dine vegne i sagen. Udbetaling Danmark sender som udgangspunkt brevene til den person, du har givet begrænset fuldmagt. Du skal normalt give en ubegrænset fuldmagt digitalt eller skriftligt.
Se eksempler på nogle af de typiske situationer.
DEN, DER SKAL HJÆLPE ... | SE, HVAD DU SKAL VÆLGE |
---|---|
... skal overtage ansvaret og handle på fuldmagtsgivers vegne i alle situationer |
Vælg 'Ubegrænset fuldmagt' og markér alle tre muligheder. anmod også om fuldmagt til selvbetjening |
… skal kunne ringe til Udbetaling Danmark og snakke om sagen, men skal ikke overtage sagen | Vælg 'begrænset fuldmagt' og 'drøft min sag...' |
… bor langt fra den, der skal betale penge tilbage, og der er kommet et brev, der skal reageres på | Den, der skal betale penge tilbage, kan ringe og give en mundtlig fuldmagt til, at en må drøfte sagen |
Hvis du er tilmeldt Digital Post, kan du give den, der skal hjælpe dig, adgang til at læse dine breve i Digital Post på borger.dk. Læseadgangen er ikke en fuldmagt, men en mulighed for, at en anden kan læse med. Du har altså fortsat selv ansvaret for det, der kommer i din Digital Post.
Vær opmærksom på,
En borger, der ikke selv har MitID, kan få hjælp i kommunens Borgerservice til at give en anden læseadgang til Digital Post. Husk at bestille tid i borgerservice.
En fremtidsfuldmagt er en særlig fuldmagt, som først træder i kraft, når Familieretshuset beslutter det.
Hvis du har en fremtidsfuldmagt
skal du kontakte Udbetaling Danmark.
Hvis du er tolk eller bisidder, kan du uden fuldmagt hjælpe den, der skal betale penge tilbage, men kan ikke handle på vegne af personen. Den person, der skal betale penge tilbage, skal altid være til stede, hvis du kontakter Udbetaling Danmark som tolk eller bisidder.
Du kan give fuldmagt til én person over 18 år. Hvis du tidligere har givet fuldmagt til en anden person, erstatter den nye fuldmagt den, du tidligere har givet.
En underskrevet fuldmagt træder juridisk i kraft med det samme, men Udbetaling Danmark skal naturligvis have modtaget fuldmagten for at kunne handle ud fra den.
TYPE AF FULDMAGT | HVORNÅR ER DEN KLAR? |
---|---|
Mundtlig fuldmagt | Er klar med det samme |
Digital fuldmagt med MitID | Er som regel klar i løbet af en dag |
Skriftlig fuldmagt |
Hvis sendt digitalt af pårørende: Er som regel klar i løbet af en dag. Hvis sendt med papirpost: Der kan gå op til 10 dage. |
Den telefoniske fuldmagt gælder som udgangspunkt den enkelte samtale, men I kan aftale, at den gælder for længere tid. En skriftlig eller digital fuldmagt gælder, indtil du trækker den tilbage.
Du kan når som helst trække fuldmagten tilbage ved at kontakte Udbetaling Danmark.
For at give fuldmagt, skal man være i stand til at varetage sine egne interesser og forstå konsekvensen af at give fuldmagt. Hvis den person, der skal betale penge tilbage, ikke længere kan varetage sine egne interesser, kan det være nødvendigt med et personligt værgemål for at varetage personens interesser. I skal kontakte kommunen for at få mere at vide om værgemål.